Klachten

  • In 2024 nam de klachtenadviseur 99 klachtmeldingen in behandeling en rondde deze af. Naast deze ingediende klachten verwees de klachtenadviseur ook klachten door en verstrekte deze algemene adviezen.
  • Geen van de in 2024 ingediende klachten heeft in 2024 geleid tot een melding bij de klachtencommissie jeugd, geschillencommissie of tuchtcollege.
  • Na een aantal jaren waarin het aantal klachten licht daalde, is in 2024 een toename zichtbaar tot net boven het niveau van 2019. Gezien de huidige ontwikkelingen rond personeelstekorten en de steeds mondigere houding van cliënten en hun vertegenwoordigers, wordt verwacht dat het aantal klachten de komende jaren (licht) blijft toenemen.
  • Om hierop in te spelen zijn er in 2024 twee workshops door de klachtenadviseurs verzorgd voor leidinggevenden. De workshops zijn bedoeld om leidinggevenden op een laagdrempelige en betrokken manier te ondersteunen bij het behandelen en afronden van klachten.
  • Per ingediende klacht kunnen meerdere kenmerken geregistreerd worden. De meeste klachten hebben te maken met verwachtingen, communicatie, de geleverde zorg en begeleiding en afspraken.
  • Naar aanleiding van de gemelde klachten zijn op locatieniveau afspraken gemaakt voor verbetering. Daarnaast zijn naar aanleiding van de klachten verbeteringen doorgevoerd. Het gaat dan bijvoorbeeld om de bewaartermijn voor klachtendossiers en het aanpassen van een toestemmingsformulier.