Methodisch werken
Cliënten hebben recht op de beste zorg: door deskundige zorgverleners en volgens de laatste inzichten. De wereld rond de cliënt en de zorg zelf is continu in beweging. Dat betekent dat we ook voortdurend onze zorg moeten evalueren en waar nodig bijstellen.

Met het project methodisch werken staan we heel concreet stil bij het afstemmen van de juiste zorg en ondersteuning op de vragen, wensen en mogelijkheden van de cliënt. Dit doen we volgens de zes stappen van het methodisch werken.
Wat is er bereikt in 2021?
- Alle leidinggevende hebben een training continu verbeteren en methodisch werken gevolgd. In 2022 staan sessies gepland voor nieuwe leidinggevenden.
- Drie keer per jaar hebben de projectleider en een HRD-adviseur een rondgang bij alle directeuren waarin de vragen ‘waar sta je met je team en wat heb je nodig?’ aan bod komen. Drie keer per jaar wordt de stand van zaken in de ontwikkelplannen en het gebruik van het toetsinstrument bewaakt. Met de verzamelde input vindt drie keer per jaar een tussenevaluatie van methodisch werken plaats in het directeurenoverleg.
- Op de intranetpagina is aandacht geweest voor het onderwerp methodisch werken in de vorm van themaweken waarbij het onderwerp onder de aandacht is gebracht, uitleg is gegeven en persoonlijke verhalen zijn gedeeld.
- Om het methodisch werken te bevorderen is in 2021 besloten over te gaan naar een ander cliëntdossier. Zie voor meer informatie onderstaand kader.
- Teamreflectie zijn onder de aandacht gebracht, maar worden nog te weinig uitgevoerd.
- Er is een e-learning methodisch werken voor de gehandicaptenzorg en de ouderenzorg beschikbaar gesteld.
- Er zijn inloopsessies georganiseerd voor hoofden, zorgcoördinatoren en begeleiders B om te leren hoe je een dossier toetst. Doel van de inloopsessies was om het kennisniveau van medewerkers te verhogen ten aanzien van de vereisten waaraan een dossier moet voldoen en om hun vaardig te maken in het toetsen van de dossiers. De inloopsessies zijn bezocht door ongeveer 100 medewerkers.
Nieuw cliëntdossier
Eén cliënt, één dossier. Daar werken we als Alliade in 2022 naartoe. Met het elektronische cliëntdossier ONS krijgt iedere cliënt één dossier en één plan. Op dit moment wordt binnen Alliade nog gewerkt met een cliëntdossier en een behandeldossier. ONS vervangt de huidige systemen Fyrit, Ysis, Intus en Careware. Door te werken met één dossier per cliënt, kunnen we zorg, behandeling, wonen en werk en dagbesteding beter op elkaar afstemmen.
- In 2022 gaan we in verschillende fasen over op ONS:
- Op 1 januari 2022 is OuderenPsychiatrieFriesland en een deel van de poli Centrale behandeldienst gebruik gaan maken van het dossier en de cliëntregistratie.
- In mei 2022 gaat Meriant, inclusief de geriatrische revalidatiezorg gebruik maken van ONS.
- In het najaar van 2022 gaan Talant, Wil en Opvoeden en opgroeien gebruik maken van ONS.
- Ook gaat in het najaar het roosteren over naar ONS.
Iedere maand toetst de stuurgroep of we klaar zijn om de volgende stap te zetten.
Wat verdient nog aandacht?
Niet alle leidinggevenden hebben al de competenties om ‘veranderaar’ te zijn. Leidinggevenden moeten hier nog competenties voor ontwikkelen. Dit wordt in 2022 opgepakt binnen het project Cultuur en leiderschap.
We zien dat de eerste stappen om het methodisch werken binnen de organisatie te verbeteren zijn gezet. We zien dat methodisch werken meer ‘leeft’ binnen de organisatie. Tegelijkertijd zien we dat lang niet alle medewerkers de vaardigheden hebben om methodisch werken goed uit te voeren. Zo is het methodisch werken een terugkerend verbeterpunt in audits en interne onderzoeken. Ook zien we dat de teamreflecties nog weinig worden uitgevoerd. Methodisch werken vraagt net als continu verbeteren een lange adem en vasthoudendheid. Het thema zal dan ook doorlopend punt van aandacht moeten zijn en blijven.